[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”4%” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” admin_toggled=”no”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ spacing=”0px” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”2_3″ layout=”2_3″ spacing=”0px” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”no” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.1″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]
همه ما می دانیم که چقدرسئو یک سایت اهمیت دارد. به همین خاطر، لازم است تا بیشتر با نشانه گذاری های اسکیما برای بهبود سئو سایت آشنا شویم و به بهترین نحو از این نشانه گذاری ها در طراحی سایت خود استفاده کنیم. در حقیقت نشانه گذاری اسکیما تحولی در علم سئو ایجاد کرد و با نشانه گذاری در سایت ها توانست به گوگل کمک کند، محتوای بهتری را برای مخاطبان بیاورد. مطمئن باشید، بعد ازاینکه شما کدهای اسکیما به خوبی درک کردید و برای محتوای دلخواه آن را قرار دادید، تاثیر آن را بر رتبه بندی مشاهده خواهید کرد. در این مقاله سعی کردیم با پاسخ دادن به سوالات متداول، قدرت نشانه گذاری اسکیما را بررسی کنیم.
معرفی Schema.org
در سال ۲۰۱۱ گوگل ، بینگ و یاهو دست به ابتکاری زدند و پروژه ای تحت عنوان ساخت ، نگهداری و ارتقای اسکیما (اضافه کردن تعدادی محدودیت) را شروع کردند تا بتوانند یک سند html ( تصویر، عکس و غیره) را برای موتورهای جستجو خود توصیف کنند. این تیم در آخر پیشنهاد دادند که با استفاده از واژگان و آیتم های نشانه گذاری schema.org همراه با قالب های Microdata ، RDFa یا JSON-LD ، محتوای هر وب سایتی را علامت گذاری کنند.
Schema.org به عنوان یک دایره المعارف از آیتم نشانه گذاری ، زبان قابل فهم و استانداردی برای توصیف هر یک از نوشته های سایت شما، به ربات ها گوگل دارد. ربات های گوگل بر اساس این آیتم ها داده های انواع سایت ها را طبقه بندی می کنند و با بررسی ساختار آنها ، رتبه خاصی به این صفحات می دهند.
کد اسکیما چیست؟
کد اسکیما Schema Markup با نشانه گذاری هر محتوا ، سایت شما را به موتورهای جستجو می شناساند. در واقع اسکیما کمک می کند، برای اطلاعات محتوای شما توضیحاتی قابل فهم دهد تا گوگل بتواند سریع تر این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کند. به طور مثال یک کد اسکیما به گوگل نشان میدهد این عدد مربوط به قیمت محصول است یا این عکس مربوط به بیوگرافی فلان بازیگر است.
تأثیر اسکیما بر سئو وب سایت ها
اسکیما بیشتر از گذشته مورد توجه قرار می گیرد، این نشانه گذاری ها توانسته اند به کمک میکروداده ها در قالب یک وب سایت قرار بگیرند و نتایج جستجو را غنی تر کنند. ریچ اسنیپت (Rich Snippet) از ما می خواهد به کمک کد اسکیما جستجو خود را با ارزش کنیم. با توجه به اینکه اسکیما موارد استفاده متعددی دارد که شامل جزئیات یک موضوع ، نمایش مکان ، معرفی فرد و تاریخ برگزاری یک رویداد تاثیر خود را بر سئو سایت شما در موضوع های متفاوت می گذارد.
ریچ اسنیپت Rich Snippet چیست؟
Rich Snippet به معنی قطعه با ارزش یکی از واژگان تخصصی سئو است، اطلاعاتی در مورد خود سایت و صفحات مختلف به ما می دهد و در نتایج جستجو گوگل به نمایش در می آید. اگر دقت کنید این اطلاعات در پایین نتایج به نمایش در می آید. مثل قیمت برخی از محصولات سایت های بزرگ فروشگاهی ( مخصوصا اپل و سامسونگ و غیره) یا ستاره هایی که کنار بعضی سایت ها قرار می گیرد که البته در نتایج جستجو انگلیسی قابل مشاهده هستند. وجود ریچ اسنیپت در نتایج گوگل شما را نسبت به دیگر رقبا متمایز می کند و نرخ کلیک شما را افزایش می دهد.
آیا Schema باعث می شود رتبه بهتری کسب کنید؟
آیا داده های ساختاری بر رتبه بندی تأثیر می گذارد ؟ با وجود بحث و آزمایش های زیاد، در حال حاضر هیچ مدرک قطعی مبتنی بر بهبود این رتبه بندی وجود ندارد. اما برخی از تحقیقات نشان می دهد که نتایج جستجو با ریچ اسنیپت ها سرعت کلیک بهتری دارند. شما می توانید برای بهترین نتیجه ، با استفاده از نشانه Schema آزمایش کنید تا ببینید مخاطب شما چگونه ورودی سایت را افزایش می دهند.
کدام بخش از سایت را با اسکیما نشانه گذاری کنیم؟
در واقع هیچ محدودیتی برای نشانه گذاری وجود ندارد اما بهتر است محتوا و مطالب مهم تر را نشانه گذاری کنیم. مثلا استفاده از سیستم امتیازدهی محصولات و خدمات در بخش نظرات روش مناسبی نیست و شما باید با توجه به ساختار های موجود در سایت به منظور کاربردی مشخص از آنها استفاده کنید.
به عنوان مثال ویکی پدیا به خوبی توانسته کد اسکیما را پیداسازی کند. ویکی پدیا به دلیل محبوبیت در مقابل رقبا ، گوگل را وادار به استفاده از اطلاعاتش برای تکمیل گراف دانش کرده است.
چطور می توانیم تاثیر کد اسکیما را بر سایت ببینیم
اگر شما برای محتوای خود از نشانه گذاری اسکیما استفاده کردید ، باید منتظر بازدهی فوری و نمایش ریچ اسنیپت در نتایج گوگل نباشید، تاثیراین کار زمان بر است و ممکن است چند ماهی طول بکشد اما می توانید درستی کد خود را به کمک ابزار زیر چک کنید. البته می توانید با استفاده از تگ های open graph (اگر در فیس بوک محتوای خود را به اشتراک بگذارید) و تگ Twitter Cards در صفحات توئیتر شانس دیده شدن صفحات خود را افزایش دهید.
- شما می تواند به کمک ابزار Structured Data Testing Tool درست بودن نشانه گذاری سایت خود را بررسی کنید.
چطور میتوان از اسکیما در ساختمان محتوا استفاده کرد
معمولا برای قرار دادن کد اسکیما در سایت از سه روش استفاده می کنیم، json-ld ، microdata، RDFa روش هایی است که هر کدام برای نشانه گذاری مناسب هستند. میکرودیتا شامل سه تگ می باشد .
- Microdata
برای استفاده از میکرودیتا باید تک تک نشانه گذاری ها را در داخل ساختمان صفحه وب خود ، به صورت پراکنده وارد کنید . این کار برای ساخت تگ کمی سخت است. در این روش پیش از این که شروع به ساخت اسکیما باید “Item Type” صفحه وب خود را تعیین کنید. مثلا تعیین کنید صفحه شما محصولات بهداشتی یا مقاله پزشکی است.
- RDFa
روش Resource Description Framework in Attributes یا به اختصار RDFa افزونه ای برای HTML5 است. هر چندRDFa خیلی با میکرودیتا تفاوت ندارد. درست مانند میکرودیتا، تگ های RDFa متناسب با کد های HTML در بدنه صفحه وب شما هستند.
- Json-ld
برای ساخت کد به این روش باید به زیرشاخه Photograph بروید و سپس با انتخاب ، اطلاعات خود را وارد کنید. البته شما با این روش فقط برای یک محتوا کد اسکیما قرار داده اید.
[/fusion_text][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”10px” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ spacing=”0px” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” undefined=”” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]