همانطور که روز به روز تعداد کسب و کارهای بین المللی بیشتر می شوند،داشتن یک وب سایت چند زبانه، پر اهمیت تر میشود.از این رو رعایت یک سری نکات در پیاده سازی این متد، بسیار حائز اهمیت است. اما احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش خواهد آمد این است که چطور یک وب سایت چندزبانه بسازیم؟ یا سوالاتی دیگر مانند:مزایا و معایب وب سایت چندزبانه چیست؟ آیا اصلا سایت چند زبانه برای کسب و کارتان مناسب است؟
در ادامه با ما همراه باشید تا با هم این نکات را بررسی کنیم و به تک تک این سوالات پاسخ دهیم.
چطور وب سایت چند زبانه بسازیم؟
اگر وب سایت شما توسط وردپرس پیاده سازی شده است با نصب یک افزونه قدرتمند، کاربردی و ساده، این امکان را به سادگی برای وب سایت خود فراهم کنید.
در حال حاضر دو افزونه WPML (wordpress multilingual) و polylang جزء برترین ها و پرطرفدارترین های این حوزه هستند. اگر وب سایت شما توسط برنامه نویسان پیاده سازی شده است، این بخش را نیز به عهده آن ها بگذارید.
مزایا و معایب وب سایت چند زبانه:
ایجاد یک وب سایت چند زبانه، چندین مزیت برای شما خواهد داشت که مهم ترین آن ها، افزایش مخاطبان شما خواهد بود. با ارائه چندین زبان، شما قادر خواهید بود مخاطبانی را از کشورهای دیگر نیز جذب کنید. همچنین اگر زبان آموزانی باشند که به متون مجلهای همراه با ترجمه نیازمند باشند، وب سایت شما بهترین مقصد برایشان خواهد بود.
اما عیب این کار چیست؟ مسلما زمانی که وب سایت خود را چند زبانه می کنید باید یک سری قوانین را رعایت کنید. مهمترین قانون این است که بخش های هر زبان را در سایت جداسازی کنید. در غیر این صورت به سئو سایت آسیب جدی خواهد رسید. چرا که گوگل به نحوی در ایندکس کردن وب سایت شما به مشکل خواهد خورد و امتیاز منفی برایتان ثبت خواهد کرد.
یکی از نکات مهم در رابطه با وب سایت های چند زبانه، رعایت اصول راست چین و چپ چین برای هر زبان است. نکته دیگر این که اگر سایت را چند زبانه کردید، همه بخش ها را باید ترجمه کنید. حتی بخش های “درباره ما” و “تماس با ما” نیز باید ترجمه شوند. پس صرفا به مقالات بلاگ بسنده نکنید. در نتیجه متن ها تمیز و خوانا خواهند بود.
سایت های چند زبانه برای چه کسانی مناسب هستند؟
به طور کلی اگر به دنبال توسعه تجارت خود در سطح بین الملل هستید، یا مشتریانی با ملیت ها و زبان های مختلف دارید، سایت چند زبانه برای شما بسیار کارامد خواهد بود. از طرفی اگر وب سایت مجله ای دارید، چند زبانه کردن آن، بار ترافیکی مخاطبان را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. طبیعتا افزایش مخاطب و ترافیک برابر با رتبه بهتر در گوگل است. در نتیجه دریافت تبلیغات و درامد بیشتر خواهد بود. پس نمی توان مشخصا گفت چه کسانی سایت خود را چند زبانه کنند و چه کسانی این کار را نکنند. در نهایت انجام این کار در چهارچوب های ذکر شده، سراسر منفعت برای شما به بار خواهد آورد.
نتیجه گیری : داشتن یک وب سایت چند زبانه به خودی خود خوب است. اما به شرطی که نکات لازم در آن رعایت گردد تا به سئو سایت آسیب نرسد. در نتیجه می توانید مخاطبان میلیونی از ملیت های مختلف جذب کنید. به نوعی برند خود را به گوش جهانیان برسانید. تنها نکته موجود برای بین المللی شدن، رعایت پیش نیازهای این زمینه است.